logo

Emancipatie en onderwijs


M Okuducu
mokuducu@damla.nl

We zien al te vaak dat kinderen van laagopgeleide ouders of ouders met een niet-westerse achtergrond regelmatig op bijvoorbeeld het vmbo belanden, terwijl ze slim genoeg zijn voor de havo. Dat gebeurt minder vaak bij leerlingen met hoogopgeleide ouders. Dat bleek uit een peiling van het AD en DUO Onderwijsonderzoek onder ruim 2.000 leraren en schoolleiders. Het begint met een te laag schooladvies krijgen. Vervolgens worden ze op de middelbare school niet alsnog naar een hoger onderwijsniveau geplaatst of krijgen ze geen advies om dat na het behalen van een diploma te doen.

Complexere achtergrond
Bovendien worstelen veel scholen met de vele leerlingen die een complexere achtergrond hebben. Ze moeten kinderen begeleiden die extra zorg nodig hebben, met problemen thuis worstelen of verschillende culturen hebben. Daardoor hebben docenten moeite alle leerlingen de aandacht te geven die ze nodig hebben, waardoor minder snel opvalt of een kind beter kan.

De emancipatie kan niet op gang komen als leerlingen de prikkel missen om bijvoorbeeld na het vmbo door te gaan naar de havo en hierdoor zullen ze nooit een diploma op hun eigen niveau halen. De leerlingen worden gedemotiveerd om door te leren, omdat het extra tijd kost.

De Aanpak die werkt

In het licht van boven beschreven ontwikkelingen wordt het heel erg lastig om via goed onderwijs de emancipatie op eigen niveau te realiseren. Gelukkig zijn er in den lande wel degelijk initiatieven om de groeiende kansenongelijkheid aan te pakken. Ook al zijn deze initiatieven een druppel op een gloeiende plaat, maar zeer zeker de moeite waard om onder uw aandacht te brengen.

Stichting XYZ

Kinderen helpen om het maximale uit zichzelf te halen. Dat is waar de Stichting XYZ naar streeft. Deze stichting heeft daarvoor een eigen werkwijze ontwikkeld: het ijsbergmodel van XYZ. Dit is een integrale werkwijze waarbij niet alleen geïnvesteerd wordt in het kind, maar ook in de thuissituatie en de leefomgeving. Zij focussen met hun aanpak op de onderkant van de ijsberg, de onzichtbare kant, waar de oorzaken van de vele zichtbare problemen geworteld zijn.

 

‘Gouden driehoek’

De ‘gouden driehoek’ heeft drie pijlers; de ouders, het kind en de school.

Ouders: de begeleiding en ondersteuning van ouders is vooral gericht op de bewustwording over het belang van een rustige studieplek, het creëren van een leersfeer thuis en betrokkenheid bij het leerproces van hun kind. De ouders worden geholpen bij het bekijken van de cijfers in het leerlingvolgsysteem, maar leren ook zaken als, lezen van een rapport en interactief voorlezen. De moeders van jonge kinderen krijgen een cursus om hun kind thuis beter te begeleiden.

 

Leerlingen: de leerlingen uit het primair onderwijs worden ondersteund op het gebied van taal, rekenen en sociale vaardigheden. Voor leerlingen die extra uitdaging kunnen gebruiken is er een apart programma ontwikkeld. Leerlingen uit het voortgezet onderwijs kunnen bij de stichting huiswerk maken en krijgen een mentor toegewezen die hen helpt bij hun ontwikkeling en de schoolresultaten monitort. De lijntjes worden zo kort mogelijk gehouden. “Hé, waarom had je een onvoldoende voor dat vak? Had je niet goed geleerd of snap je het niet?’ Zo wordt er preventief gewerkt, om te voorkomen dat leerlingen doubleren of afstromen.

 

School: Via de ouders wordt er contact opgenomen met de school om in gesprek te gaan over de begeleidingsbehoefte van het kind. De samenwerking met de scholen verdient nog wel de aandacht, omdat scholen externe instanties soms als bedreiging ervaren.

 

De stichting monitort haar resultaten en ziet dat kinderen die twee jaar of langer begeleid worden, een hoger basisschooladvies dan hun oorspronkelijke advies ontvangen. Bij de leerlingen van het voortgezet onderwijs komt afstroom bijna niet meer voor en positieve schoolresultaten worden geconstateerd.

Stichting XYZ denkt met haar speciaal ontwikkelde aanpak een bijdrage te leveren aan de emancipatie van kinderen met een laagopgeleide ouders of ouders met een niet westerse achtergrond.

 

Meer informatie over stichting xyz: www.xyz.nl of facebook pagina: stichtingxyz

Share
561 Kez Görüntülendi.
#

SENDE YORUM YAZ

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI

  • It takes a village

    29 Aralık 2017 Auteurs

    It takes a village Emel Özaynacı - Aktan Elif heeft lang golvend haar, donkerblond, haarkleur van haar tante Hulya want ik ben veel donkerder.. Tenger postuur en eigenwijs gezicht met een te grote bril op het puntje van haar neus. Haar kleine zweethandjes in mijn hand lopen we naar de basisschool. Eerste dag vandaag. Zij is pas 4 geworden. Haar rugzak, veel te groot voor haar postuur, hangt een beetje scheef op haar rug. De hengsels staan te ver uit elkaar voor haar schoudertjes.. Haar rugzakje is ook best zwaar, er zitten boterhammen in...
  • Brandbrief aan Halbe Zijlstra kersverse minister van minister van Buitenlandse Zaken

    01 Kasım 2017 Auteurs

    Geachte minister, Ik richt mij –denk ik- wel namens een kleine half miljoen Nederlandse Turken. Hoewel ik geen officiële vertegenwoordiger van deze groep, kan ik u gezien mijn breed netwerk verzekeren dat ik hun emoties en wensen goed ken. Na het record van de langstdurende formatie is er eindelijk een nieuw kabinet. Daar zijn wij met z`n allen erg blij om. Jullie hebben laten zien dat ondanks 4 diverse verkiezingsprogramma’s één regeringsprogramma kan worden gevormd. Naar mijn idee is er geen ander beter Nederlands export product dan ...
  • Neresi Gurbet, Neresi Sıla

    07 Haziran 2017 Auteurs

    Bu yazının sipariş işareti “gidişi hüzünlendiren kadife sesli bir dostun  “İnsan zamanını durdurmak istediği yere aittir” sözü oldu. Söz kendisine aitse  ‘aşk olsun! bu söze,  ‘turnayı gözünden vurmussun’ demek  geldi iҫimden.     İnsanı duraksattıran bir saptama; yazma heveslisini kıskandıran cinsten. Bu sözden sonra melankölik yanım gurbet türkülerini getirirken yadıma, yalnızlık ҫeken köyüm – Özvatan`daki Kalaycık tepesine düşündüm yine.           Ne mistik bir ҫekiciliği var. Zamanımı durdurmak istediğim yerlerin başında orası gelir. Bil...
  • SPIRITUEL UYANIŞ ZAMANI

    04 Haziran 2017 Auteurs

    Günlük koşuşturmammanın  içinde iç sesimizi duyabilmek için ne kadar zamanımız var ? Yoksa hep bir yerlere  yetişmenin, herseyi zamanında ve doğru yapmanın telaşı içinde miyiz ? Sağlık kontrollerimizi aksatmıyoruz, düzenli besleniyoruz, spora vakit ayırıyoruz; peki ya ruhumuzun ihtiyaçlarını karşılıyormuyuz?  Ya da ruhumuz ne istiyor biliyor muyuz? Bütün bunların yanısıra şimdi sırada bambaşka bir hedef var: RUHUMUZU BESLEMEK, ona inanmak ve onun sesiyle hareket etmek istiyoruz. Bu amaҫla  Belçika ve Hollanda`da  kişisel eğitimler başlatt...