logo

Emancipatie en onderwijs


M Okuducu
mokuducu@damla.nl

We zien al te vaak dat kinderen van laagopgeleide ouders of ouders met een niet-westerse achtergrond regelmatig op bijvoorbeeld het vmbo belanden, terwijl ze slim genoeg zijn voor de havo. Dat gebeurt minder vaak bij leerlingen met hoogopgeleide ouders. Dat bleek uit een peiling van het AD en DUO Onderwijsonderzoek onder ruim 2.000 leraren en schoolleiders. Het begint met een te laag schooladvies krijgen. Vervolgens worden ze op de middelbare school niet alsnog naar een hoger onderwijsniveau geplaatst of krijgen ze geen advies om dat na het behalen van een diploma te doen.

Complexere achtergrond
Bovendien worstelen veel scholen met de vele leerlingen die een complexere achtergrond hebben. Ze moeten kinderen begeleiden die extra zorg nodig hebben, met problemen thuis worstelen of verschillende culturen hebben. Daardoor hebben docenten moeite alle leerlingen de aandacht te geven die ze nodig hebben, waardoor minder snel opvalt of een kind beter kan.

De emancipatie kan niet op gang komen als leerlingen de prikkel missen om bijvoorbeeld na het vmbo door te gaan naar de havo en hierdoor zullen ze nooit een diploma op hun eigen niveau halen. De leerlingen worden gedemotiveerd om door te leren, omdat het extra tijd kost.

De Aanpak die werkt

In het licht van boven beschreven ontwikkelingen wordt het heel erg lastig om via goed onderwijs de emancipatie op eigen niveau te realiseren. Gelukkig zijn er in den lande wel degelijk initiatieven om de groeiende kansenongelijkheid aan te pakken. Ook al zijn deze initiatieven een druppel op een gloeiende plaat, maar zeer zeker de moeite waard om onder uw aandacht te brengen.

Stichting XYZ

Kinderen helpen om het maximale uit zichzelf te halen. Dat is waar de Stichting XYZ naar streeft. Deze stichting heeft daarvoor een eigen werkwijze ontwikkeld: het ijsbergmodel van XYZ. Dit is een integrale werkwijze waarbij niet alleen geïnvesteerd wordt in het kind, maar ook in de thuissituatie en de leefomgeving. Zij focussen met hun aanpak op de onderkant van de ijsberg, de onzichtbare kant, waar de oorzaken van de vele zichtbare problemen geworteld zijn.

 

‘Gouden driehoek’

De ‘gouden driehoek’ heeft drie pijlers; de ouders, het kind en de school.

Ouders: de begeleiding en ondersteuning van ouders is vooral gericht op de bewustwording over het belang van een rustige studieplek, het creëren van een leersfeer thuis en betrokkenheid bij het leerproces van hun kind. De ouders worden geholpen bij het bekijken van de cijfers in het leerlingvolgsysteem, maar leren ook zaken als, lezen van een rapport en interactief voorlezen. De moeders van jonge kinderen krijgen een cursus om hun kind thuis beter te begeleiden.

 

Leerlingen: de leerlingen uit het primair onderwijs worden ondersteund op het gebied van taal, rekenen en sociale vaardigheden. Voor leerlingen die extra uitdaging kunnen gebruiken is er een apart programma ontwikkeld. Leerlingen uit het voortgezet onderwijs kunnen bij de stichting huiswerk maken en krijgen een mentor toegewezen die hen helpt bij hun ontwikkeling en de schoolresultaten monitort. De lijntjes worden zo kort mogelijk gehouden. “Hé, waarom had je een onvoldoende voor dat vak? Had je niet goed geleerd of snap je het niet?’ Zo wordt er preventief gewerkt, om te voorkomen dat leerlingen doubleren of afstromen.

 

School: Via de ouders wordt er contact opgenomen met de school om in gesprek te gaan over de begeleidingsbehoefte van het kind. De samenwerking met de scholen verdient nog wel de aandacht, omdat scholen externe instanties soms als bedreiging ervaren.

 

De stichting monitort haar resultaten en ziet dat kinderen die twee jaar of langer begeleid worden, een hoger basisschooladvies dan hun oorspronkelijke advies ontvangen. Bij de leerlingen van het voortgezet onderwijs komt afstroom bijna niet meer voor en positieve schoolresultaten worden geconstateerd.

Stichting XYZ denkt met haar speciaal ontwikkelde aanpak een bijdrage te leveren aan de emancipatie van kinderen met een laagopgeleide ouders of ouders met een niet westerse achtergrond.

 

Meer informatie over stichting xyz: www.xyz.nl of facebook pagina: stichtingxyz

Share
1023 Kez Görüntülendi.
#

SENDE YORUM YAZ

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI

  • Dernekleşiyor muyuz yoksa çeteleşiyor muyuz?

    07 Şubat 2020 Auteurs

    Türkiye`de siyaset yapma hangi motifle ise Avrupa`da dernekcilik de aynı gerekce ile; nufuz, çıkar, rant ve itibar dilenciliĝi. İstisnalar genel kaideyi bozmayacak kadar azınlıkda ve marjinal kalıyor. Türkiye`de cami sayısı artıyor ancak ahlaki duruşda aynı paralellikde ilerleme yok gibi. Hollanda`da da dernek sayımız  artıyor ama etkinliĝimiz lobi gücümüzün esamesi yok gibi. Burda elbette sorgulamak istediĝim camiler deĝil toplum zihniyeti. Avrupa`daki Türkler olarak, yoplum hayatının her alanında son derece profosyonelce örgütlen...
  • Milliyetcilik Manifestosu

    28 Aralık 2019 Auteurs

    Yakın coĝrafyamız, terör olayları, Ortadoĝu, Uygur dramı ama bir de göçmenliĝin getirdiĝi sürekli kendini konumlama arayışı ‘kimlik ve milliyetcilik’ üzerinde bizi sürekli düşündürüyor. Ben yeniden evrensen insan haklarına saygılı, kuşatıcı bir milliyetcilik manfestosunun yazılması gerekliĝını düşünüyorum. Milliyetcilik duygu mudur, fikir-doktorin midir yoksa ne zaman, hangisidir? Başka sol bir bakış açısına göre de milliyetcilik;  insanın sevdiĝı bir kadına ille sadece benim olacaksın diye zorlaması bir nevi oteriter, faşist bi...
  • Siyaset Manifestosu

    26 Ocak 2019 Auteurs, Internationaal, Tüm Manşetler

    Yaklaşan 31 Mart yerel seçimleri açıklanan başkan adayları eksenli tartışmalarla -biz yurt dışındaki Türklerin de- gündemde. Hollanda`da aktif siyaset yapan biri olarak Türkiye`deki siyaset kültürü üzerine kıyaslarla tesbitlerimi aktarmak istedim. Seçimler demokrasinin adeta şöleni- renk cümbüşü gibidir. Hür iradelerin, farklı fikirlerin argumanlarla, beklentilerle ortaya döküldüĝü, geleceĝe yol çizildiĝi mevsim. O halde ortak kader tayininde her kesimin eşit tercih ve bu tercihi beyan hakkı esasdır. Türkiye`de siyasetin istenilen kalite ve h...
  • It takes a village

    29 Aralık 2017 Auteurs

    It takes a village Emel Özaynacı - Aktan Elif heeft lang golvend haar, donkerblond, haarkleur van haar tante Hulya want ik ben veel donkerder.. Tenger postuur en eigenwijs gezicht met een te grote bril op het puntje van haar neus. Haar kleine zweethandjes in mijn hand lopen we naar de basisschool. Eerste dag vandaag. Zij is pas 4 geworden. Haar rugzak, veel te groot voor haar postuur, hangt een beetje scheef op haar rug. De hengsels staan te ver uit elkaar voor haar schoudertjes.. Haar rugzakje is ook best zwaar, er zitten boterhammen in...